RODO dla blogera – czy to na pewno ważne?

Ogólnie powszechna panika w związku z RODO zaczęła się na kilka tygodni przed dniem wejścia w życie tej ustawy. Panika to dobrze powiedziane, bo RODO tylko na pozór straszne. 😊 Zobaczcie, z czym to się je i jak łatwo sobie z tym poradzić.
Prawnikiem nie jestem, ale o RODO naczytałam się naprawdę dużo. Powinniście więc wiedzieć, że RODO należy wdrożyć nawet jeśli prowadzicie zwykłego bloga, na którym nie jest nawet prowadzona działalność zarobkowa. >> Zobacz, jak zacząć zarabiać na blogu
Czy na pewno muszę?
RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych to po prostu aktualizacja starego prawa, trochę obostrzona, ale niestety trzeba się do tego przystosować. Wasza strona czy blog może zbierać dane osobowe na różne sposoby i jako jej właściciel macie obowiązek poinformować o tym każdego odwiedzającego. Nie można ignorować przepisów, bo wiadomo – to może wiązać się z wielkimi karami i może się zdarzyć nawet jak Wasz blog jest niewielki.
Kiedy muszę wdrożyć RODO na bloga?
Przede wszystkim – gdy zbierasz jakiekolwiek dane osobowe, w różny sposób:
- formularze kontaktowe
- formularze do komentarzy
- newsletter (a również subskrypcja)
- konkursy
- sprzedaż produktów (np. rękodzieło, napisana przez Ciebie książka)
- wszędzie, gdzie wymagane jest podanie np. adresu e-mail i nazwiska czyli tych informacji, po których łatwo można zidentyfikować daną osobę.
Wszędzie, gdzie czytelnik musi wpisać swoje imię, nazwisko czy adres e-mail.
Zasady RODO w pigułce
- blog musi mieć opcję wyrażenia zgody na pliki cookie (to już jest wymagane od dłuższego czasu);
- wymagana jest widoczna Polityka Prywatności, która określa m.in. jak i w jakim celu zbierane są dane osobowe użytkowników;
- użytkownik strony ma mieć możliwość złożenia zapytania o to jakie jego dane są przechowywane i w każdym momencie może poprosić o to, by jego dane zostały usunięte;
- witryna www powinna mieć politykę dotyczącą plików cookie oraz warunki korzystania albo regulamin bloga jeśli prowadzona jest np. jakaś sprzedaż;
- przy każdym formularzu np. do newslettera, kontaktowym, użytkownik musi mieć możliwość wyrażenia zgody na przetwarzanie jego danych i opcja ta nie może być zaznaczona domyślnie.
Jak wdrożyć RODO na bloga lub stronę?
W sieci można znaleźć mnóstwo darmowych wzorów regulaminów do uzupełnienia. Można też zainstalować darmowe wtyczki, dzięki którym umieścimy na bloga wyskakujące okienka informujące np. o cookies. Jest to dobre rozwiązanie, ale wymaga od nas wiele czasu, bo musimy znaleźć, uzupełnić, podmienić no i wszystko jest „oddzielnie”. A przede wszystkim – nie mamy gwarancji, że to co pobraliśmy jest dobre i na 100% zgodne.
Na pomoc natomiast przychodzą takie narzędzia jak RODOstrony, które w jednym pakiecie oferuje nam wszystko, czego potrzebujemy do wdrożenia RODO. Macie tam wszelkie polityki, wtyczki i wyskakujące okienka,. Wystarczy tylko uzupełnić swoje dane w jednej tabelce, a wszystko to działa na HTML-ach, WordPressach czy Joomli.
Możecie wybrać spośród kilku pakietów od 79 zł rocznie , ale ja trafiłam na jakąś promocję za 39 zł (po kliknięciu cena jest inna). Jak poszukacie to może uda się ustrzelić taniej. 😊 Ale jeśli macie większe zapotrzebowanie, to najatrakcyjniejszą opcją jest licencja Multi Life Time za 149 zł z wieczystym użytkowaniem, bez limitu stron i z 30-dniową gwarancją zwrotu pieniędzy.
Jednorazowy koszt 149 zł to jest bardzo nieduża kwota, a narzędzie jest bardzo intuicyjne i na pewno Wam się przyda w blogowaniu. No i będziecie spokojni.
Takich narzędzi jest naprawdę mało, szczególnie dostosowanych pod język polski. RODOstrony.pl pozwala nam szybko stworzyć na Twoją stronę dokumenty pod kątem RODO i zarządzać wszystkimi politykami z jednej centralnej lokalizacji. No i zaoszczędza mega, mega dużo czasu. Mam te narzędzie zainstalowane na swoim blogu, więc możecie swobodnie zobaczyć, jak to działa. Ja jestem w 100% zadowolona.
Słowniczek pojęć
- RODO – unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych.
- GDPR – General Data Protection Regulation, angielski skrót RODO.
- Dana osobowa – każda pojedyncza informacja, dzięki której będziemy w stanie zidentyfikować osobę, może to być imię i nazwisko, nick na Instagramie, adres e-mail czy numer telefonu.
- Polityka prywatności – dokument informujący o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane.
- Administrator danych – podmiot przetwarzający dane osobowe.
- Link do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r).
Dajcie znać w komentarzach, czy artykuł był przydatny i czy bylibyście zainteresowani jakąś zniżką na pakiet do tego narzędzia RODOstrony 😊
ActiveGirl
Te RODO akurat wszystkich nieco ubodło, ale szkoda, że blogerom też się to ucieło :/
Justyna Borzucka
Dzięki za podsumowanie, też własnie wprowadzam to na swoim blogu, więc się bardzo przyda 🙂 Mam tylko takie pytanie, gdzie u Ciebie jest podlinkowana Polityka Prywatności albo Regulamin, bo nie umiem znaleźć? Zastanawiam się teraz, czy to musi być dostępne z poziomu strony, czy masz do tego link tylko przy zapisie na newsletter? Pozdrawiam 🙂
RODO
Dzięki, wykorzystam tę wiedzę o RODO na swoim blogu!