RODO dla blogera – czy to na pewno ważne?

Ogólnie powszechna panika w związku z RODO zaczęła się na kilka tygodni przed dniem wejścia w życie tej ustawy. Panika to dobrze powiedziane, bo RODO tylko na pozór straszne. 😊 Zobaczcie, z czym to się je i jak łatwo sobie z tym poradzić.

Prawnikiem nie jestem, ale o RODO naczytałam się naprawdę dużo. Powinniście więc wiedzieć, że RODO należy wdrożyć nawet jeśli prowadzicie zwykłego bloga, na którym nie jest nawet prowadzona działalność zarobkowa. >> Zobacz, jak zacząć zarabiać na blogu

Czy na pewno muszę?

RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych to po prostu aktualizacja starego prawa, trochę obostrzona, ale niestety trzeba się do tego przystosować. Wasza strona czy blog może zbierać dane osobowe na różne sposoby i jako jej właściciel macie obowiązek poinformować o tym każdego odwiedzającego. Nie można ignorować przepisów, bo wiadomo – to może wiązać się z wielkimi karami i może się zdarzyć nawet jak Wasz blog jest niewielki.

Kiedy muszę wdrożyć RODO na bloga?

Przede wszystkim – gdy zbierasz jakiekolwiek dane osobowe, w różny sposób:

  • formularze kontaktowe
  • formularze do komentarzy
  • newsletter (a również subskrypcja)
  • konkursy
  • sprzedaż produktów (np. rękodzieło, napisana przez Ciebie książka)
  • wszędzie, gdzie wymagane jest podanie np. adresu e-mail i nazwiska czyli tych informacji, po których łatwo można zidentyfikować daną osobę.

Wszędzie, gdzie czytelnik musi wpisać swoje imię, nazwisko czy adres e-mail.

Zasady RODO w pigułce

  • blog musi mieć opcję wyrażenia zgody na pliki cookie (to już jest wymagane od dłuższego czasu);
  • wymagana jest widoczna Polityka Prywatności, która określa m.in. jak i w jakim celu zbierane są dane osobowe użytkowników;
  • użytkownik strony ma mieć możliwość złożenia zapytania o to jakie jego dane są przechowywane i w każdym momencie może poprosić o to, by jego dane zostały usunięte;
  • witryna www powinna mieć politykę dotyczącą plików cookie oraz warunki korzystania albo regulamin bloga jeśli prowadzona jest np. jakaś sprzedaż;
  • przy każdym formularzu np. do newslettera, kontaktowym, użytkownik musi mieć możliwość wyrażenia zgody na przetwarzanie jego danych i opcja ta nie może być zaznaczona domyślnie.

Jak wdrożyć RODO na bloga lub stronę?

W sieci można znaleźć mnóstwo darmowych wzorów regulaminów do uzupełnienia. Można też zainstalować darmowe wtyczki, dzięki którym umieścimy na bloga wyskakujące okienka informujące np. o cookies. Jest to dobre rozwiązanie, ale wymaga od nas wiele czasu, bo musimy znaleźć, uzupełnić, podmienić no i wszystko jest „oddzielnie”. A przede wszystkim – nie mamy gwarancji, że to co pobraliśmy jest dobre i na 100% zgodne.

Na pomoc natomiast przychodzą takie narzędzia jak RODOstrony, które w jednym pakiecie oferuje nam wszystko, czego potrzebujemy do wdrożenia RODO. Macie tam wszelkie polityki, wtyczki i wyskakujące okienka,. Wystarczy tylko uzupełnić swoje dane w jednej tabelce, a wszystko to działa na HTML-ach, WordPressach czy Joomli.

Możecie wybrać spośród kilku pakietów od 79 zł rocznie , ale ja trafiłam na jakąś promocję za 39 zł (po kliknięciu cena jest inna). Jak poszukacie to może uda się ustrzelić taniej. 😊 Ale jeśli macie większe zapotrzebowanie, to najatrakcyjniejszą opcją jest licencja Multi Life Time za 149 zł z wieczystym użytkowaniem, bez limitu stron i z 30-dniową gwarancją zwrotu pieniędzy.

Jednorazowy koszt 149 zł to jest bardzo nieduża kwota, a narzędzie jest bardzo intuicyjne i na pewno Wam się przyda w blogowaniu. No i będziecie spokojni.

Takich narzędzi jest naprawdę mało, szczególnie dostosowanych pod język polski. RODOstrony.pl pozwala nam szybko stworzyć na Twoją stronę dokumenty pod kątem RODO i zarządzać wszystkimi politykami z jednej centralnej lokalizacji. No i zaoszczędza mega, mega dużo czasu. Mam te narzędzie zainstalowane na swoim blogu, więc możecie swobodnie zobaczyć, jak to działa. Ja jestem w 100% zadowolona.

Słowniczek pojęć

  • RODO – unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych.
  • GDPR – General Data Protection Regulation, angielski skrót RODO.
  • Dana osobowa – każda pojedyncza informacja, dzięki której będziemy w stanie zidentyfikować osobę, może to być imię i nazwisko, nick na Instagramie, adres e-mail czy numer telefonu.
  • Polityka prywatności – dokument informujący o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane.
  • Administrator danych – podmiot przetwarzający dane osobowe.
  • Link do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r).

Dajcie znać w komentarzach, czy artykuł był przydatny i czy bylibyście zainteresowani jakąś zniżką na pakiet do tego narzędzia RODOstrony 😊

Zobacz również:

Zobacz również

3 Comments

  1. ActiveGirl

    Te RODO akurat wszystkich nieco ubodło, ale szkoda, że blogerom też się to ucieło :/

  2. Justyna Borzucka

    Dzięki za podsumowanie, też własnie wprowadzam to na swoim blogu, więc się bardzo przyda 🙂 Mam tylko takie pytanie, gdzie u Ciebie jest podlinkowana Polityka Prywatności albo Regulamin, bo nie umiem znaleźć? Zastanawiam się teraz, czy to musi być dostępne z poziomu strony, czy masz do tego link tylko przy zapisie na newsletter? Pozdrawiam 🙂

  3. RODO

    Dzięki, wykorzystam tę wiedzę o RODO na swoim blogu!

Skomentuj