Black Friday – sposób na zaoszczędzenie, czy środowiskowy koszmar?

woman in leather jacket holding shopping bags

Wielkimi krokami zbliża się Black Friday, czyli największe w roku święto zakupów i konsumpcjonizmu. Atrakcyjne promocje i oferty sklepów naprawdę kuszą i czasami można naprawdę upolować produkty w świetnych cenach. Kupujmy jednak z głową, tylko to, co najbardziej potrzebujemy. Bo Black Friday niestety jest środowiskowym koszmarkiem.

Ogromny ślad węglowy Black Friday

Przewiduje się, że 386 243 ton dwutlenku węgla wyemituje do atmosfery dostawa produktów kupionych w Black Friday – tylko w Wielkiej Brytanii! Czy to dużo? To tyle samo, ile wyemituje 215 lotów między Londynem a Sydney! Kupujemy dużo, dużo niepotrzebnych rzeczy. Sama ich produkcja zostawia ślad na naszej planecie, a dodatkowo ich dystrybucja i transport, a następnie zwroty – przyczyniają się niestety do zmian klimatu. Zanim więc się zdecydujecie na zakupy – zapoznajcie się z artykułem.

W Polsce podczas Black Friday obserwuje się wzrost sprzedaży o 979%!

Polacy łatwo kuszą się na zakupy tego dnia. Wzrost sprzedaży jest ogromny – nawet 979%! To niedużo w porównaniu do innych państw (co jest przerażające), ale mimo to jest to ogrom zakupionych tego dnia rzeczy. Ogromny ślad węglowy. Bo przecież te produkty często zamawiamy online. Serwery sklepów muszą silniej pracować w ten dzień. Wysyłka to dodatkowe emisje CO2 do atmosfery. Już nie wspominając o zwrotach produktów, z których się rozmyśliliśmy…

Według badań marki Picodi, około 60% zakupów na Black Friday są impulsywne, czyli nieprzemyślane, spontaniczne. To dlatego co trzecia osoba zwraca zakupiony produkt. W samej Wielkiej Brytanii daje to zwrot nawet 30 milionów produktów! Faktycznie, kupujemy często przemyślane produkty, korzystamy ze zniżek, by zakupić świąteczne prezenty. To często oszczędność nawet o połowę! Mimo to w Polsce średnio wydajemy tego dnia na osobę około 660 złotych. Więc faktycznie wydajemy mniej na dany produkt, ale przez to kupujemy więcej.

Najczęściej kupujemy produkty z branży fashion

Mimo, że w Polsce to mężczyźni częściej korzystają z promocji na Black Friday – to najwięcej kupujemy tego dnia ubrań.  Ogólnodostępne dane wskazują, że w Polsce, podczas Black Friday, najchętniej kupujemy produkty z kategorii odzież, buty, kosmetyki i perfumy, a dopiero później elektronikę oraz AGD. A przemysł modowy nie jest ani ekologiczny ani etyczny. Produkcja ubrań to ogromne ilości dwutlenku węgla w atmosferze, a ubrania kupione pod wpływem chwili nosimy zaledwie kilka razy, a potem… trafiają na śmietnik!

Tak, zgadza się – co roku w UE i USA wyrzucamy ponad 60 mln ton odzieży, a około 60% ubrań zostaje wyrzucona w ciągu roku od zakupu. To jest odpad, który będzie zalegał na składowisku z nikłą szansą na recykling – szacuje się, że tylko około 12% tekstyliów jest poddawanych recyklingowi. >> Zobacz co zrobić z używanymi ubraniami. Często ubrania są z takich materiałów jak poliester, który podczas rozkładu wytwarza mikroplastik… a ten przedostaje się do wód gruntowych, następnie wody pitnej, którą spożywamy. Badania wykryły już cząsteczki plastiku w ludzkiej krwi, mleku matki oraz w smółce, czyli pierwszej kupce niemowlaka!

Jak rozsądnie korzystać z promocji na Black Friday?

  • kup tylko to, co naprawdę potrzebujesz – zastanów się 3 razy zanim coś zakupisz. Być może jest coś, co od dawna masz w planach kupić, więc teraz jest szansa na złapanie okazji. Nie kupuj jednak rzeczy, które Ci się nagle wyświetliły w promocyjnej cenie
  • zrób listę rzeczy, które chcesz kupić – unikniesz kupienia czegoś ponadprogramowego
  • ustal budżet jaki jesteś w stanie wydać na zaplanowany produkt – dzięki temu wydasz tylko tyle ile zaplanował_ś
  • sprawdź wcześniej ceny produktu, który chcesz kupić – nie dasz się wtedy oszukać

Jeśli już robicie zakupy na Black Friday – skorzystajcie z serwisu charytatywnego np. FaniMani.pl. Robiąc zakupy możecie dodatkowo zrobić coś dobrego i przekazać bez ponoszenia kosztów średnio nawet 2,5% na wybraną organizację charytatywną.


O co chodzi w FaniMani?

FaniMani.pl to pierwszy w Polsce serwis, dzięki któremu każdy może wspierać organizacje społeczne przy okazji zakupów w internecie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Zarejestrowane organizacje społeczne otrzymują darowizny w wysokości kilku procent wartości transakcji za każdym razem, gdy użytkownik robiący zakupy online przez FaniMani.pl wskaże wybraną organizację jako cel, który chce aktualnie wesprzeć. Do serwisu dołączyło już ponad 6900 inicjatyw społecznych, a zakupów można dokonywać w ponad 1400 współpracujących sklepach. Zakupy za pomocą serwisu robi się w standardowy sposób i płaci się tyle, co zawsze. Jest to możliwe, ponieważ darowizny pochodzą z budżetu marketingowego sklepu. Wszystkie osobiście wygenerowane, dzięki korzystaniu z serwisu, datki można monitorować i sprawdzać ich aktualny status w zakładce „moje darowizny”, widocznej po zalogowaniu się na konto.

Informacja ze strony FaniMani.pl

Warto też wesprzeć marki, które obchodzą ten dzień w duchu #GreenFriday – nie robią promocji, wspierają organizacje ekologiczne albo zachęcają do przemyślanych zakupów. Możecie wesprzeć je zakupami albo nawet dobrym słowem czy poleceniem ich produktów na mediach społecznościowych.

Źródła:

  • https://www.imrg.org/blog/forget-black-friday-its-time-to-plan-for-returns-thursday/
  • https://www.rp.pl/kultura/art1117801-black-friday-w-liczbach-ile-wydajemy-a-ile-oszczedzamy-podczas-czarnego-piatku
  • https://black-friday.global/pl-pl/
  • Dirty Delivery Report 2021

Zobacz również

Skomentuj